Mazda 3 – opis generacji

Mazdę 3 znamy już od blisko 20 lat, a od 3 lat mamy do czynienia z czwartą już jej generacją. Ten samochód należy do segmentu C i aktualnie występuje z nadwoziem 5-drzwiowym hatchback lub 4-drzwiowym jako sedan.

Napęd przenoszony jest na koła przednie za pomocą 6-biegowej manualnej lub automatycznej skrzyni biegów. Konkurencją dla Mazdy 3 są takie samochody osobowe jak Ford Focus, Toyota Corolla, Opel Astra, Renault Megane, czy Volkswagen Golf lub Kia Ceed.

Mazda 3 I silniki

I generacja wyposażona była w 4 silniki benzynowe i 2 wysokoprężne. Rzędowy, najsłabszy silnik benzynowy miał pojemność 1,4 litra i moc 84 KM, a diesel 1,6 l i 109 KM (drugi wysokoprężny 2,0 l i moc 143 KM). Z benzynowych występował także 1,6l (105 KM), 2,0l (150 KM) oraz najmocniejszy 2,3 l o mocy 260 KM.

Samochody tej generacji standardowo wyposażone były w klimatyzację, poduszki powietrzne (4 sztuki), ABS, elektryczne sterowanie lusterek i szyb.

Mazda 3 II generacji – silniki

Od roku 2008 do produkcji weszła Mazda 3 II, której paleta silników była zdecydowanie większa. Obejmowała ona aż 10 silników benzynowych i 3 wysokoprężne. W jednostkach benzynowych mieliśmy dostępnych aż 6 jednostek o pojemności 2 litry, a różniły się one mocą ( od 143 do 157 KM). Najsłabsze to 1,5 i 1,6 l ( odpowiednio 111 i 105 KM). Występowały też mocniejsze jednostki napędowe: 2,3 z turbodoładowaniem o mocy 264 KM i 2,5 l z mocą 168 KM.

Silniki wysokoprężne tej generacji to 1,6 CD ( 115 KM), 2,2 DOHC ( 150 KM) oraz 2,2 DOHC o mocy 185 KM.

Mazda 3 – silniki III generacji

Zaprezentowana w 2013 roku Mazda 3 już III wydania mogła być wyposażona w benzynowe SkyActive: 1,5 ( 100 KM), 2,0 ( 120 i 165 KM) lub diesle o pojemności 1,5 z mocą 105 KM.

mazda 3

Mazda 3 aktualnie

Przy zakupie Mazdy 3 z nadwoziem typu sedan lub hatchback do wyboru mamy silnik o pojemności 20 l i mocy 150 KM lub 186 KM gdy wybierzemy wyższy pakiet wyposażenia niż KAI.

Trzeba dodać, że te japońskie auta osobowe mają nowoczesne silniki, których budowa oparta jest o system samoczynnego zapłonu mieszanki, który sterowany jest świecą. Daje to większą moc przy mniejszym zużyciu paliwa, a dodatkowo zdecydowanie mniejsze zanieczyszczenie środowiska.

5/5 - (1 vote)