Mazda 3 – wymiary, silniki, ceny

Obecnie panujące w motoryzacji trendy sprawiają, że na znaczeniu zyskują crossovery, które są fundamentem sprzedaży u wielu producentów. Aby jednak móc konkurować na rynku motoryzacyjnym, a w szczególności w Europie trzeba mieć solidne podstawy w postaci zwyczajnych kompaktów, takich jak Mazda 3. Jakie są wymiary najnowszej Mazdy 3, silniki do wyboru i ile ona kosztuje?

Mazda 3 – historia modelu

Mazda 3 to od lat jeden z fundamentów oferty Mazdy. Jest on w końcu niezbędny do konkurowania na rynku europejskim, który uwielbia samochody kompaktowe, a takim właśnie jest Mazda 3, która znana jest także jako Mazda Axela. Jej premiera miała miejsce w 2003 roku i wtedy model ten zastąpił wysłużoną Mazdę 323, a nazwa Mazda 3 pozostała w gamie modelowej przez kolejne 20 lat aż do dziś i nic nie wskazuje, że w najbliższych latach się to zmieni.

Pierwsza odsłona Mazdy 3 była oferowana w dwóch wersjach nadwoziowych. Można było ją kupić jako 4-drzwiowego sedana lub jako 5-drzwiowego hatchbacka. Ta odsłona auta pozostała w fabrykach do 2009 roku, a po drodze doczekała się jednego facelifitingu.

Od 2008 roku z kolei Mazda produkowała już drugą odsłonę modelu. Wytrzymała ona jedynie do 2013 roku z jednym faceliftingiem po drodze. Był to efekt wprowadzonego w 2012 roku pakietu rozwiązań Skyactiv, a także nowego języka stylistycznego używanego przez projektantów Mazdy. Aby zapewnić gamie modelowej spójność, Mazda 3 drugiej generacji opuściła fabryki w 2013 roku.

W tym samym roku zadebiutowała trzecia odsłona i jednocześnie trzecie auto Mazdy, które spełniało założenia języka stylistycznego KODO – dusza ruchu, a także korzystało z pakietu rozwiązań Skyactiv. Zmiany były naprawdę spore, gdyż udało się poprawić sztywność nadwozia o 30%, jednocześnie utrzymując podobną masę własną, co zdecydowanie można określić jako całkiem spory sukces Mazdy. Oprócz tego auto otrzymało nowe jednostki napędowe. Ponownie Mazda 3 szybko doczekała się jednak kolejnej generacji, gdyż trzecia jej odsłona została wycofana w roku 2018.

Najnowsza Mazda 3 pochodzi z 2018 roku, a przynajmniej wtedy miała prezentację, gdyż jej produkcję rozpoczęto od 2019 roku. Auto było raczej ewolucją poprzednika i korzysta z nieco zaktualizowanego języka stylistycznego KODO-dusza ruchu. Jednym z jego znaków w obecnych czasach są dość cienkie przednie reflektory, które nachodzą na błotniki i tak też jest w Mazdzie 3. Inna ważna nowość wprowadzona wraz z czwartą generacją Mazdy 3 to jednostka Skyactiv-X, która ma łączyć najlepsze cechy silników iskrowych i wysokoprężnych.

Mazda 3 – wymiary

Mazda 3 czwartej generacji, podobnie jak wszystkie inne odsłony tego modelu jest dostępna jako hatchback bądź jako sedan. Długość nadwozia w hatchbacku to 4460 milimetrów, szerokość wynosi 1795 mm, wysokość sięga 1435 mm, a rozstaw pomiędzy osiami mierzy 2725 mm. Bagażnik hatchbacka ma pojemność wynoszącą 351 litrów. Sedan jest oczywiście dłuższy i to całkiem sporo, gdyż jego długość wynosi aż 4660 mm, o 200 mm więcej niż w hatchbacku. Pozwala to też na uzyskanie większego bagażnika. Ten w sedanie może pomieścić aż 450 litrów.

Mazda 3 – silniki

W tym momencie Mazda pozwala na wybranie jednego z dwóch silników. Pierwszy to jednostka E-SKYACTIV G 2.0 Mazda M Hybrid, czyli miękka hybryda. Generuje on 150 koni mechanicznych mocy, a także 213 niutonometrów momentu obrotowego. Może działać z 6-biegową skrzynią manualną lub też z 6-stopniową automatyczną przekładnią.

Lepszym silnikiem jest działająca na benzynę, lecz łącząca cechy diesli i silników benzynowych, jednostka E-SKYACTIV X 2.0 Mazda M Hybrid. Ponownie mamy więc do czynienia z miękką hybrydą, która oferuje jednak niższe spalanie, a także lepsze parametry. Moc to bowiem 186 koni mechanicznych, a moment obrotowy wynosi 240 niutonometrów. Klienci mają do wyboru takie same skrzynie jak w słabszym silniku, lecz oprócz tego mają do wyboru rodzaj przeniesienia napędu. Mazda 3 dostępna jest z napędem na oś przednią lub na cztery koła. Naturalnie napęd na cztery koła dość znacznie powiększa spalanie.

Oceń!