Mazda 3 – wersje silnikowe i historia modelu

Mazda miała wiele różnych etapów w swojej historii. Z pewnością wielu fanów czterech kółek z rozrzewnieniem wspomina czasy, w których pojawiały się takie auta, jak pierwsza Mazda MX-5 czy Mazda RX-7. Teraz jednak Mazda stawia na bardziej typowe samochody, choć niezwykle mocno próbuje wejść z nimi do segmentu premium. Mazda 3 jest idealnym tego dowodem i choć w Europie nie uświadczymy jej najmocniejszej wersji, tak nie oznacza to, iż nie jest to samochód obok którego możemy ot tak przejść obojętnie.

Mazda 3 – historia modelu

Mazda zawsze kładła spory nacisk na design swoich modeli. Dzięki temu nawet po latach nie wyglądają one źle i można o nich mówić, iż zestarzały się całkiem dobrze. To samo można powiedzieć właśnie o Mazdzie 3, która zadebiutowała w 2003 roku jako samochód segmentu C. Model 3 mogliśmy otrzymać w nadwoziu hatchback oraz sedan. Brakowało więc kombi, które w tamtych czasach było bardzo często łączone z dwoma powyższymi typami, jeżeli chodzi o kompaktowe auta osobowe.

Mazda 3 była autem globalnym, dostępnym na wielu rynkach. Tak samo sprawa wyglądała z produkcją – mimo że głównym rynkiem zbytu była Europa, Mazda 3 produkowana była w Japonii, Chinach, na Tajwanie, w Kolumbii, na Filipinach, a także w RPA oraz Zimbabwe. To naprawdę spory rozstrzał geograficzny, lecz tak zazwyczaj tworzone były jeszcze kilkanaście lat temu samochody osobowe przeznaczone na sprzedaż ogólnoświatową – wiele mniejszych fabryk rozsianych po całym globie.

Druga generacja Mazdy 3 pojawiła się na rynku w 2008 roku i cechowała się mniej sportowym wyglądem w porównaniu do swojej poprzedniczki. Nadal jednak nie brakowało jej takiego zacięcia, głównie za sprawą świetnych silników 2.5 oraz 2.3 Turbo, dostępnych w specjalnych wydaniach tego modelu.

Aktualnie na rynku bryluje już czwarta generacja Mazdy 3, która może pochwalić się bardzo nowoczesnym wyglądem oraz bardzo ciekawymi zagrywkami silnikowymi.

Mazda 3 – silniki

Mazda 3 posiada pod maską między innymi autorski silnik Skyactiv-X, który łączy zapłon iskrowy z samoczynnym. Poza dobrym przyspieszeniem i sporym momentem obrotowym, takie zagranie pozwoliło na skonstruowanie mocnej, ale także i oszczędnej jednostki. Silnik ten potrafi z siebie wykrzesać aż 186 koni mechanicznych mocy. Istnieje także bardziej standardowa alternatywa z mocą 122 koni mechanicznych. Są to jedyne silniki Mazdy 3, które są dostępne na kontynencie europejskim.

W Stanach Zjednoczonych bowiem mamy do czynienia z jeszcze jedną jednostką, która sprawiła, że Mazda 3 stała się po zachodniej stronie Oceanu Atlantyckiego prawdziwą sensacją. Mazda 3 Turbo (wersja niedostępna na Starym Kontynencie z uwagi na normy spalania) kryje bowiem pod maską turbodoładowany silnik o pojemności 2.5 litra, który oferuje kierowcy aż 227 koni mechanicznych. W tak małym i lekkim aucie – 4460 mm długości, 1795 mm szerokości, 1435 mm wysokości i 1274 kg masy własnej – taka moc robi naprawdę spore wrażenie. Nic więc dziwnego, że Mazda 3 Turbo po premierze wskoczyła na chwilę do czołówki najchętniej wybieranych aut w Stanach, co mając na uwadze jakie samochody są najczęściej wybierane w stanach jest sporym osiągnięciem, a także stała się „gwiazdą” Internetu.

Oceń!